futas jotekony hatasa

A futás jótékony hatása izomláz ellen.

 

Az edzés alapvető velejárója az izomláz. Izomláz az a fájdalom, ami akkor alakul ki ha az edzetlen izomzatot megterheljük. Nem csak kezdő sportolóknál hanem bizony haladó sportolóknál is jelentkező “probléma”. Elkerülni nem feltétlenül kell, hiszen ez azt jelzi, hogy az izomzat kellő terhelést kapott a fejlődéshez. Az izomláz inkább egy olyan tünet ami kellemetlen de szükséges, és az izomláz kezelése sem olyan vészes.

 

Izomláz – amit tudni kell róla.

 

Izomláz tehát akkor alakul ki, ha az igénybevett izomzat túl gyenge, vagy túl nagy terhelést kapott. Viszont mi is maga az izomláz? Sokáig gondolták azt, hogy az izomláz az edzés hatására felgyülemlett tejsav miatt van. Mára viszont egyértelművé vált, hogy az izomláz az izomrostokban keletkezett apró kis szakadások okozzák.

 

Az apró kis szakadások helyén gyulladás alakul ki, ez okozza a fájdalmat. Ilyenkor az izomzat igen érzékennyé válik, ez az állapot pedig 2-3 napig is fennállhat.

 

Az izomfájdalom okai lehetnek:

  • rossz vérellátottság (a szervezet oxigén hiányához vezet)
  • oxigénhiány
  • tápanyaghiány
  • savas környezet
  • felszaporodó anyagcseretermékek

 

Hogyan kezeljük könnyedén az izomfájdalmat?

 

Izomláz kezelése valójában sokkal könnyebb mint gondolnánk. Az izomláz kezelése két fontos tényezőn alapszik. Ezek a rekreáció és regeneráció. Rekreáció az amikor a mindennapi feszültség, fáradtság oldása érdekében szabadidős tevékenységet végzünk az egyensúly fenntartása érdekében. Amennyiben kellő figyelmet fordítunk erre, az edzés, sportolás is jobban megy.

 

Regeneráció pedig az edzés utáni feltöltődést jelenti nem csak a test, hanem az elme számára is. A sport, ugyanis kemény mentális odafigyelést igényel, főleg a gyakorlatok helyes kivitelezése érdekében. A mentális fáradtság pedig az izomfájdalom, izomsérülés vagy bármilyen sportsérülés kialakulásának oka lehet.

 

Izomláz ellen aktív vagy passzív pihenést válasszunk?

 

Izomláz kezelése történhet passzív vagy aktív kikapcsolódással. Passzív amikor nem igen jön létre izommunka, és aktív amikor egy könnyed átmozgatás történik, mint a séta, kocogás. A két eljárás bár eltérő, mindkettő helytálló és nyugodtan alkalmazható.

 

Ennek ellenére sokan vagyunk akik az aktív pihenést választák. Ennek az az oka, hogy az izomláz kezelése könnyebb akkor ha rendszeres mozgás történik. Elkerülni az izomlázat ugyanis nem a sport kerülésével lehet, hanem az edzettségi szint növelésével.

 

Sokkal gyorsabban elmúlik a fájdalom ha az izmokat mozgásban tartjuk.

 

Erre a futás az egyik legjobb megoldás. Az összes pozitív, az izomláz kezelésére alkalmas tényezőt magában foglalja.

 

A futás hatása abban nyilvánul meg, hogy szinte az egész testet igénybe veszi. Ennek következtében mindenhol átmozgat minket, a pulzus megemelkedik. A pulzus megemelkedése azt eredményezi, hogy a vérerek kitágulnak, a szervezet több oxigénhez jut.

 

Mindemellett a vérerek kitágulásának köszönhetően az izmok bemelegednek. Bizonyos sportkrémek működése is erre alapozva készül, mint a Namman muay krém is. Az izmok bemelegedése a gyorsabb gyógyulást és az edzéshatár kitolódását eredményezi. Tehát nem csak hamarabb múlik el az izomláz, de a szervezet teljesítőképessége is megnő.